Makro
bermaksud awalan yang banyak. Pengajaran makro merangkumi segala proses
pengajaran, sekurang-kurangnya satu unit kemahiran, dalam sesuatu waktu
pelajaran. Di dalam proses makro meliputi tiga peringkat permulaan
pengajaran, perkembangan dan penutup. Ia merupakan simulasi satu
pengajaran yang lengkap kepada satu kelas biasa. Simulasi boleh
dilakukan di dalam bilik darjah, makmal atau bilik tayangan. Pengajaran
makro merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yang disokong
oleh perancangan pengajaran pembelajaran yang sekian lama dipelajari.
Perkataan
Mikro diambil dari bahasa ‘Greek’ yang bermakna kecil. Ini bererti
pengajaran mikro adalah proses pengajaran yang dijalankan dalam unit
kecil sebagai simulasi kepada guru pelatih. Pengajaran mikro bertujuan
untuk mengurangkan masalah-masalah yang mungkin timbul semasa pengajaran
makro dijalankan.
Sebelum
melaksanakan sesi pengajaran makro, guru pelatih perlu merancang dan
menyediakan persediaan mengajar yang lengkap dan baik. Perancangan yang
lengkap akan menghasilkan pengajaran yang baik dan berkesan.
Makro Teaching 2
Rancangan Pembelajaran Harian <Klik Di Sini> Refleksi
Aktiviti langkah 1 ialah Roda Go. Aktiviti ini dilakukan secara individu. Murid diajar terlebih dahulu mengenai pengajaran yang terdapat di dalam drama Anna. Setelah itu, aktiviti ini dilakukan dengan memasang lagu dan ketika itu bola diedarkan kepada rakan sebelah sambil lagu tersebut dipasangkan. Sekiranya lagu tersebut diberhentikan, maka murid yang memegang bola tersebut dikehendaki datang kehadapan untuk memusing Roda Go.
Aktiviti 1: Step pertama, bola diedarkan sambil lagu dipasang
Aktiviti 1: Step kedua, memutarkan Roda Go
Aktiviti langkah 2 ialah Kotak Pensil Beracun. Aktiviti ini dilakukan secara individu. Aktiviti ini juga seakan-akan aktiviti pada langkah 1. Murid diajar terlebih dahulu mengenai hubungkait antara nilai dan pengajaran di dalam drama Anna. Setelah
itu, aktiviti ini dilakukan dengan memasang lagu dan ketika itu bola
diedarkan kepada rakan sebelah sambil lagu tersebut dipasangkan.
Sekiranya lagu tersebut diberhentikan, maka murid yang memegang bola
tersebut dikehendaki datang kehadapan untuk menekan Push Me di Kotak Pensel Beracun. Di dalamnya terdapat soalan yang murid dikehendaki menjawab.
Aktiviti 2: Step pertama, bola diedarkan sambil lagu dipasang
Aktiviti 2: Step kedua, menekan Push Me untuk menjawab soalan
Aktiviti langkah 3 ialah aktiviti lembaran kerja. Aktiviti ini dilakukan adalah tujuan untuk melihat sejauhmanakah kefahaman murid terhadap pembelajaran pada hari tersebut. Aktiviti ini dibahagikan kepada 2 bahagian. Bahagian adalah latihan berbentuk struktur manakala di bahagian 2 latihan berbentuk padan suai.
Aktiviti 3: Latihan Struktur
Aktiviti 3: Latihan Padan Suai
Aktiviti langkah 3 ialah aktiviti lembaran kerja. Aktiviti ini dilakukan adalah tujuan untuk melihat sejauhmanakah kefahaman murid terhadap pembelajaran pada hari tersebut. Aktiviti ini dibahagikan kepada 2 bahagian. Bahagian adalah latihan berbentuk struktur manakala di bahagian 2 latihan berbentuk padan suai.
Aktiviti 3: Latihan Struktur
Aktiviti 3: Latihan Padan Suai
No comments:
Post a Comment