Makro Teaching 1




Makro bermaksud awalan yang banyak. Pengajaran makro merangkumi segala proses pengajaran, sekurang-kurangnya satu unit kemahiran, dalam sesuatu waktu pelajaran. Di dalam proses makro meliputi tiga peringkat permulaan pengajaran, perkembangan dan penutup. Ia merupakan simulasi satu pengajaran yang lengkap kepada satu kelas biasa. Simulasi boleh dilakukan di dalam bilik darjah, makmal atau bilik tayangan. Pengajaran makro merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yang disokong oleh perancangan pengajaran pembelajaran yang sekian lama dipelajari.
Perkataan Mikro diambil dari bahasa ‘Greek’ yang bermakna kecil. Ini bererti pengajaran mikro adalah proses pengajaran yang dijalankan dalam unit kecil sebagai simulasi kepada guru pelatih. Pengajaran mikro bertujuan untuk mengurangkan masalah-masalah yang mungkin timbul semasa pengajaran makro dijalankan.
Sebelum melaksanakan sesi pengajaran makro, guru pelatih perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar yang lengkap dan baik. Perancangan yang lengkap akan menghasilkan pengajaran yang baik dan berkesan.


Makro Teaching 1 


Aktiviti langkah 1 ialah talk my ear: Dilakukan seperti aktiviti radio buruk. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan. Mereka di bahagikan setiap kumpulan sehelai kertas untuk mereka menghafal definisi kemanusiaan. Dan diminta menghafalnya selama 2 minit. Setelah itu, kertas tersebut dikutip semula oleh guru dan diminta unttuk berbisik kepada rakan sebelah definisi yang telah dihafal oleh beliau tadi. Murid yang terakhir diminta untuk bangun dan berdiri untuk menyatakan definisi yang telah dihafal oleh rakan mereka tadi.
                                                                                     
                                                                   Aktiviti 1: Talk my ear


Aktiviti langkah 2 ialah aktiviti Think Pair Share melalui aktiviti look picture. Aktiviti ini dilakukan secara berkumpulan. Pertama, guru menunjukkan gambar Toondoo kepada murid. Murid diminta untuk menghayati dan memahami gambar tersebut. Mereka diminta untuk mencari nilai kemanusiaan di dalam gambar tersebut. Setelah itu, mereka diminta untuk membuat penulisan di dalam kertas mahjung. Hasil aktiviti berkumpulan tersebut, mereka diminta untuk membentang di hadapan dan berkongsi ilmu yang mereka perolehi.

                                              Aktiviti 2: Step pertama, lihat gambar Toondoo

                             Aktiviti 2: Step kedua, aktiviti pembentangan kumpulan


Langkah 3 ialah aktiviti lembaran kerja. Aktiviti ini dilakukan adalah tujuan untuk melihat sejauhmanakah kefahaman murid terhadap pembelajaran pada hari tersebut. Lembaran kerja ini dibahagiakan kepada 3 bahagian iaitu bahagian 1 latihan struktur, bahagian 2 latihan silang kata, bahagian 3 latihan bersifat dialog.
                                                         

 
                                                    Aktiviti 3: Latihan Struktur


                                                               Aktiviti 3: Latihan Silang Kata


                                                                    Aktiviti 3: Latihan Dialog

No comments:

Post a Comment